Als B2B marketeer kan ik niet meer om LinkedIn heen. Het afgelopen jaar heb ik daarom samen met mijn klanten diverse LinkedIn advertentie pilots uitgevoerd. Ik ben enthousiast: goede resultaten en aantrekkelijke prijzen.
Ik heb mijn ervaringen samengevat in de volgende tien tips.
1. Focus op kleine doelgroepen
LinkedIn biedt uitstekende mogelijkheden om je content te promoten onder specifieke doelgroepen. Je kan bijvoorbeeld je doelgroep selecteren op branche, regio, bedrijfsgrootte, functie, senioriteit, etc. Ik begin vaak met kleine doelgroepen (500 tot 1.000 personen), zodat ik zeker weet dat de gesponsorde content aan de juiste mensen wordt getoond. Als ik daarna meer exposure wil, dan breid ik de doelgroep uit.
2. Toon advertenties aan eigen relaties
Een prachtige eigenschap van LinkedIn is dat je gesponsorde content aan je eigen relaties kan tonen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om via Matched Audiences een eigen adressenlijst te uploaden. LinkedIn maakt een koppeling tussen de e-mailadressen van het geüploade bestand en hun database. Op deze manier kan je op een subtiele manier onder de aandacht komen bij je bestaande relaties of leads.
3. Volg je website bezoekers
Je kan op je website een stukje code plaatsen waardoor LinkedIn herkent welke LinkedIn leden je website hebben bezocht. Deze bezoekers worden anoniem opgeslagen in een adreslijst (Matched Audience), die je weer kan gebruiken om te adverteren. Zo kan je advertenties tonen aan bezoekers die je al kennen. Let er wel op dat je hiervoor de privacy instellingen op je website goed instelt.
4. Gebruik video advertenties
Video werken op LinkedIn heel goed. Ze krijgen veel aandacht. En LinkedIn stimuleert het gebruik van video’s ook. De berichten met de meeste views en interactie zijn berichten met video. Ik ben dus fan. Maar wel van inhoudelijke video’s. Aan saaie vlogs heb ik een broertje dood. Er is veel mogelijk. Persoonlijk houd ik van video’s waarin mensen op persoonlijke wijze een stuk inhoud presenteren of hun (ongezouten) mening geven. Dat werkt echt goed! Maar niet al mijn klanten zijn daar (nu al) voor te porren. Een alternatief is om met een tool als Animoto video’s te maken op basis van afbeeldingen en teksten.
5. Promoot bedrijfsberichten
LinkedIn advertenties zijn op dit moment altijd gekoppeld aan je bedrijfsprofiel. Het is dan ook belangrijk om eerst een goed bedrijfsprofiel te maken. Daarna heb je twee mogelijkheden. Allereerst door een advertentie te maken via LinkedIn Campaign Manager. Ik gebruik liever een alternatief. Ik plaats eerst een nieuwsbericht (post) op de bedrijfspagina. Deze krijgt vervolgens Likes en Comments vanuit het netwerk. Daarna gebruik ik dit bericht als advertentie. Voordeel is dat je een bericht promoot waarop al interfactie heeft plaats gevonden. Dat maakt de advertentie effectiever.
6. Gebruik formulieren in advertenties
LinkedIn biedt de mogelijkheid om aan advertenties direct een formulier toe te voegen (Lead Gen Forms). Mooie daaraan is dat Linkedin gebruikers geen gegevens hoeven in te vullen. Ze zijn ingelogd in LinkedIn en LinkedIn vult de gegegevens automatisch in. Deze mogelijkheid is heel nuttig als het om een makkelijke conversie gaat. Bijvoorbeeld de uitnodiging om te ontmoeten bij een conferentie. Of de download van een PDF. Zelf heb ik nog weinig gebruik gemaakt van de formulieren, omdat mijn klanten eerst wat meer moeten uitleggen voordat ze mogen verwachten dat mensen hun gegevens achterlaten. Het staat echter wel hoog op mijn lijstje om testen mee uit te voeren.
7. Stuur persoonlijke berichten
Je kan mensen direct een bericht sturen via Linkedin Inmail. Zeer krachtig als je een hele specifieke doelgroep hebt met een specifieke boodschap of aanbod. Ik gebruik Inmail ook via LinkedIn Sales Navigator. Daarmee zoek je naar mensen en stuur je ze individuele berichten. De prijzen van Inmail advertenties zijn hoger dan de prijzen van van gesponsorde content.
8. Adverteer voorafgaand aan congressen
Het gaat uiteindelijk om persoonlijk contact. LinkedIn en LinkedIn advertentie campagnes helpen je om het online lobbywerk vooraf uit te voeren. Maar daarna moet er toch een afspraak komen. Mijn ervaring is dat het makkelijk is om afspraken in te plannen als je de LinkedIn advertentie campagne koppelt aan een offline evenement, zoals een congres. Mensen zijn aanwezig en bij een goed verhaal heb je een goede kans dat ze een kop koffie met je willen drinken. Voor veel congressen zijn er deelnemerslijsten beschikbaar. Deze kan je uploaden als een doelgroep (Matched Audience)
9. Betaal in dollars
Wat kost het? Mijn gemiddelde campagnes hebben een CPM van €20 tot €100. CPM staat voor Cost Per Mille. Dat betekent de kosten van het vertonen van de advertentie aan duizend personen. Kliks binnen de advertentie kosten gemiddeld €2 – €5 per stuk. LinkedIn heeft een minimum budget van €10 per dag. Als je dat teveel vindt, zet dan de valuta van je account op dollars. Dan is je maximum bedrag per dag $10.
10. Stap nu in
Wat ik voor sommige klanten al bereik voor €100 reclame budget. Dat is ongelooflijk!
LinkedIn advertenties zullen in de toekomst een groot deel van de omzet van LinkedIn gaan bepalen. Er wordt daarom hard aan gewerkt aan het verbeteren van het platform. In zo’n fase is het voor LinkedIn belangrijk om de adverteren goedkoop te maken, zodat marketeers en bedrijven makkelijk instappen. Volgens mij is dit het moment om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.
Je kan je bij LinkedIn aanmelden om in aanmerking te komen voor een promotiecoupon van $50.