Call to action bullshit
Stel je hebt een winkel. En je bedenkt waar je de kassa gaat plaatsen. Zou je de kassa voor de ingang plaatsen? Natuurlijk niet. Je wilt mensen de ruimte geven om de winkel binnen te lopen en om te winkelen. Als zij hun keuze hebben gemaakt, dan moet de kassa niet moeilijk te vinden zijn.
In web design en online marketing krijgen call to actions onevenredig veel aandacht. Zoals ik vroeger leerde heeft een aap een banaan nodig en een webbezoeker een call to action. Voor B2C marketing kan je hier je vraagtekens bij zetten. Voor B2B marketing al helemaal.
De website heeft allereerst tot doel om je bezoeker optimaal te informeren en te inspireren. En je kan er gerust op vertrouwen dat website bezoekers op het juiste moment contact met je opnemen. En met juiste moment bedoel ik het moment waarop zij behoefte hebben aan contact.
Een ‘contact’, ‘offerte’ of ‘trial’ knop in het hoofdmenu volstaat prima.
Mocht je dan toch op de webpagina zelf een call-to-action willen, geef dan een contactpersoon of een chat weer, zodat mensen direct een gerichte vraag aan je medewerkers kunnen stellen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!