Als ik CEO van LinkedIn zou zijn…
Mijn handen jeuken! Dit zou ik direct doen als ik CEO van LinkedIn zou zijn…
Ik heb al lang een haat-liefde verhouding met LinkedIn. Aan de ene kant is het platform een belangrijk en krachtig instrument in mijn werk als B2B marketeer. Aan de andere kant verbaas ik me erover hoe het platform qua technische ontwikkeling achterblijft bij andere social media platforms.
LinkedIn bedrijfsprofielen
De crux zit hem voor mij als marketeer in de beperkingen van de bedrijfsprofielen. Het platform is opgericht in 2003. Uiteindelijk duurde het tot 2012 voordat ze bedrijfsprofielen introduceerden.
Negen jaar… Dat is lang! Stel je voor dat een bedrijf AI wil implementeren en dat uiteindelijk realiseert in 2031. Dat betekent 9 jaar! 🤔
Met de overname door Microsoft in 2016 heeft het platform technisch een enorme kwaliteitsimpuls gekregen. Maar ze blijven met de bedrijfsprofielen achterlopen.
Mijn handen jeuken. Het voelt alsof het bedrijf (opnieuw) enorme kansen mist.
Dit zou ik daarom direct in gang zetten als ik de kans krijg om CEO van LinkedIn te zijn.
1. De LinkedIn bedrijfscatalogus: B2B zoekmachine voor producten en diensten
Het is niet makkelijk om in Google te zoeken naar zakelijke producten en diensten.
Stel je zoekt een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen van industriele machines om kroketten te maken. Of industriële machines om graan te vermalen.
Je krijgt in Google bij deze zoekopdrachten voornamelijk consumentenproducten te zien. En de zoekresultaten zijn gericht op je locatie, terwijl de B2B markt veelal globaal functioneert. Google voldoet dus niet.
Waarom biedt LinkedIn niet de mogelijkheid om producten en services aan bedrijfsprofielen toe te voegen? Waarom leveren ze geen uitgebreide zoekfunctie?
Het zijn technisch relatief simpele aanpassingen waarmee ze in een vraag voorzien en heel veel omzet mee kunnen genereren.
B2B bedrijven zullen graag bereid zijn om maandelijks geld te betalen om hun niche producten en diensten via een globale LinkedIn
2. LinkedIn websites: uitrebreiding van bedrijfsprofielen voor vervanging kleine websites
Waarom zou je als klein bedrijf nog een eigen website willen hebben als je al je informatie op een uitgebreid LinkedIn bedrijfsprofiel kan weergeven?
Maar nu zijn bedrijfsprofielen beperkt in mogelijkheden. De layout kan niet worden aangepast en bedrijfsinformatie kan niet naar wens worden weergegeven.
Op dit moment ben je dus niet in staat om via de bedrijfsprofielen goed te communiceren met je doelgroep.
Voor extra bedrijfsprofiel mogelijkheden hebben veel bedrijven maandelijks geld over.
Zie ik het verkeerd? Of moet ik misschien gewoon nog 9 jaar geduld hebben? 😀