Fundament van het huis

Bouw geen huis op het zand…

Het is een metafoor die Jezus gebruikte om mensen te leren over het Koninkrijk van God. De bergrede. Fascinerend! Maar niet nu voor LinkedIn. 🙂

Wel moest ik er vanuit de context van marketing over denken. Er zijn parallellen. Als marketeer hebben we tools tot ons beschikking: websites, social media, advertenties, SEO, lead generatie, marketing automation, etc.

Dat zijn voor mij de stenen van het huis. Ze zijn belangrijk, want zonder de stenen heb je geen huis. Maar zonder een goed fundament ga je ook niet lang plezier hebben van het huis.

Het fundament van marketing is hoe je in relatie staat met je klanten, community of industrie. Wat draag je bij aan hun groei? Dat is het fundament.

Op dat fundament kan je de marketing bouwen. Dan heb je op je iets te vertellen. Dan ben je onderscheidend. Dan krijg je interactie op de advertenties. Leads.

Voor sommige bedrijven is het hebben van een goed product goed of dienst genoeg. In een steeds mondialer opererende markt heb je vaak meer nodig.

Centraal daarin is hoe je connectie kan maken met mensen op meerdere levels. Van medewerkers tot aan de maatschappij.

Je kan het ‘oplossingen voor problemen’ noemen. Maar dat is in de praktijk vaak te plat.

Het is eigenlijk net zo simpel als complex.