Het ECHTE marketingprobleem

Waarom worstelen zoveel bedrijven met hun marketing? Zie marketing als het onderhouden van relaties. Het probleem is dat veel bedrijven niet precies weten wat er speelt bij hun doelgroep. Ze missen het gevoel. En dat is een probleem als je in een relatie zit. En dat is ook een probleem wanneer je met iemand wilt relateren (lees: je wilt een relatie hebben).

Het is op zich niet zo vreemd. De wereld is uitermate complex geworden. Er zijn duizenden verschillende bedrijven en verschillende beroepen. En de business vindt vaak plaats op wereldwijde schaal. Dus je kan cultuurverschillen er ook bij nemen.

Hoe los je dat op?

De meeste bedrijven schakelen over op een onpersoonlijke, harde aanpak van marketing waarin zenden en leadgeneratie centraal staat. Als ik deze mensen vraag of ze zelf zo relaties willen aangaan, dan is het antwoord helder. Natuurlijk niet. Maar omdat ze niet beter weten, wordt de marketing wel zo ingericht. En omdat de harde kant wel goed werkt in andere situaties. Maar voor marketing werkt het niet of nauwelijks.

Hoe dan wel?

Het antwoord is net zo simpel als complex. Marketing is het aangaan van relaties.