Hoe goed ken je als bedrijf je doelgroep?

Het kennen van ‘de doelgroep’ zie ik als de grootste uitdaging van internationale B2B marketing.

Veel (tech)bedrijven verkopen wereldwijd. Of ze zijn in staat om wereldwijd te verkopen.

Weet je als bedrijf wat de bedrijfsculturen in verschillende landen zijn? Hoe ziet bijvoorbeeld de gemiddelde ‘Learning & Development’ eruit bij bedrijven in Italië? En welke compliance regelgeving hanteren ze in Argentinië?

Marketing in een wereldwijde context betekent dan ook veel onderzoek doen. Klantenonderzoek, concurrentieonderzoek, online onderzoek, etc.

En proberen om zoveel mogelijk mensen persoonlijk te spreken. Dan leer je stap voor stap wat er lokaal speelt.

Als je weet wat er speelt, kan je daarmee ook je marketing/sales boodschap fine-tunen. En het product om niet te vergeten.

Het is een complexe opgave. In de praktijk zie ik dat veel techbedrijven om praktische redenen zich richten op de Benelux. Of West-Europa.

Verstandig vaak. Maar de uitdaging blijft in een internationale aanpak liggen.

Er zijn verschillende strategieën om internationalisering op te pakken. Onder andere Product-led Growth (voor softwarebedrijven), Account Based Marketing, Demand Generation, lokale vestigingen opzetten of het opbouwen van een partnernetwerk.

Qua werk als B2B marketeer zijn het in ieder geval de leukste en uitdagendste klussen. 😀