Marketing om concurrenten te promoten?

Een van mijn klanten voerde een diepgaande concurrentieanalyse uit en plaatste deze als blog op de website: “Wat hebben we te verliezen?”

hihaho interactive video ontwikkelt een software product (SaaS) om video’s interactief te maken. Ze hebben een fractie van het investeringsbudget van Amerikaanse concurrenten. Desondanks is hun platform technisch zeer hoogwaardig, misschien wel de beste in de wereld.

Als marketing adviseur heb ik hen aangeraden om een benchmark met hun interactive video concurrenten uit te voeren en deze op de website te publiceren. En geen oppervlakkige, maar een diepgaande benchmark. Om potentiële klanten te helpen om de beste keuze te maken. Ook als ze besluiten dat ze beter bij een concurrent passen.

Het is voor (potentiële) klanten ingewikkeld om het beste platform te kiezen. Je moet zelf een uitgebreid marktonderzoek doen en daarvoor ontbreekt de tijd. Maar je hebt de informatie wel nodig. Waarom zou je ze daar niet mee helpen?

Je kan een benchmark doen als je:
a) Overtuigd bent van de kwaliteit van je eigen product
b) Bereid bent om het belang van de (potentiële) klant voorop te stellen.

Het was voor de klant initieel wennen om concurrenten zo prominent op hun website te zetten. Maar wat hadden ze te verliezen? Qua marketingbudget kunnen ze niet op tegen hun Amerikaanse concurrenten, terwijl ze technisch niet minder zijn. Maar wie weet dat?

Ze hebben de knoop doorgehakt en zijn ervoor gegaan. De benchmark heeft een flinke investering gekost in tijd. Het resultaat is een blogpagina met 14.000 (!) woorden waarin 35 aanbieders vergeleken worden.

Inmiddels staan ze met het blog wereldwijd in topposities in Google en krijgen daarmee een constante stroom van aanvragen binnen. Lezers merken de zelfverzekerdheid van de benchmark op en geven positieve feedback. En ze krijgen door de benchmark nieuwe klanten natuurlijk.

Investeren in je doelgroep is investeren in je bedrijf.