Tien tips voor no-nonsense Google Ads campagnes

Ik werk ongeveer 15 jaar met Google Ads (voorheen Adwords). Hierbij mijn tips om een no-nonsens campagnes op te zetten. 

1️⃣ Focus op zoekwoorden die exact je product beschrijven

Zorg ervoor dat je advertentie alleen wordt getoond aan mensen die exact naar jouw product zoeken. Wees kritisch bij de selectie van zoekwoorden en voorkom dat mensen op je website komen die net even naar iets anders op zoek waren.

2️⃣ Gebruik “Woordgroepen” of [Exacte zoekwoorden]

Bij gebruik van ‘Brede zoekwoorden’ geeft je Google Ads de ruimte om – met AI – zelf te bepalen welke bezoekers relevant zijn voor je website. Voor B2B werkt dat niet. Gebruik liever ‘Woordgroepen’ (gebruik “ “) of ‘Exacte zoekwoorden’ (gebruik [ ] ).

3️⃣ Richt je op uitsluitingswoorden

Uitsluitingswoorden zijn net zo belangrijk als zoekwoorden. Bekijk welke zoekopdrachten bezoeker gebruiken om bij je website uit te komen. Zet alle irrelevante zoekwoorden in de uitsluitingslijst. Hoe langer de lijst, des te relevanter worden de bezoekers.

4️⃣ Klein beginnen

In mijn aanpak begin ik klein. Kleine regio, klein budget, beperkte aantal zoekwoorden. Zodra het werkt, ga je alles uitbreiden. Dan houd je veel betere controle op wat werkt en wat niet.

5️⃣ Kies voor handmatig bieden

Google heeft voorkeur voor automatische biedingen. Ik heb de voorkeur om zelf de budgetten handmatig aan te passen. Dat werkt beter in de context van niches in het B2B.

6️⃣ Adverteer tijdens kantooruren

Bij een gelimiteerd budget zorg ik er voor dat de advertenties getoond worden op momenten dat mensen aan het werk zijn. Het weekend filter ik er dus vaak uit. En soms ook de avonduren.

7️⃣ Focus op bezoekers met grote schermen

Bij een gelimiteerd budget wil ik vooral dat mensen met desktop/laptop de website bezoeken. In mijn ervaring vindt het meeste B2B websiteverkeer plaats vanuit een werkcomputer en niet vanaf de mobiel of de tablet.

8️⃣ Gebruik doorklikpercentage en websitegebruik als metrics

Deze screenshot is de uitzondering. Ik gebruik namelijk bijna nooit ‘conversie’ als KPI. Ik gebruik wel het doorklikpercentage (CTR) in combinatie met het websitegebruik (tijd op website, aantal pagina’s). B2B heeft vaak een langdurig en complex aankoopproces. Een oriëntatie op je website zonder conversie kan daardoor zeer waardevol zijn.

9️⃣ Trek je niets aan van “meldingen”

Meldingen in het dashboard kunnen je onzeker maken over de kwaliteit van je campagne. Ik vind de waarde van de informatie van de meldingen heel matig. Vaak klopt het ook niet. Gewoon negeren dus.

🔟 Negeer de telefonische adviseurs

De gratis adviezen van Google lijken erg aantrekkelijk, maar de adviseurs hebben een belang dat je meer gaat uitgeven aan advertenties. En het zijn doorgaans mensen met weinig ervaring in de praktijk. De adviezen zijn oppervlakkig. Vooral negeren dus.