Bij grotere mkb-bedrijven moet je hard kunnen maken wat het rendement van de marketing is. Een belangrijk onderdeel daarin is dat je wilt weten hoeveel websitebezoekers contact met je bedrijf hebben opgenomen. De meeste bedrijven meten wel hoeveel bezoekers een formulier op de website invullen. Maar bijna geen bedrijf meet hoeveel bezoekers telefonisch contact met ze opnemen. Dat is zonde. Want in mijn ervaring nemen de meest waardevolle b2b-leads contact op via de telefoon. Zonder het meten van inkomende telefoongesprekken, weet je niet hoe effectief je website en je marketing is.
Ik heb de afgelopen maanden uitgezocht hoe je het beste inkomende telefoongesprekken van websitebezoekers meetbaar kan maken. De beste oplossing hiervoor is Call Tracking, een techniek waarbij websitebezoekers unieke telefoonnummers te zien krijgen die gekoppeld zijn aan marketingcampagnes.
Hoe werkt Call Tracking?
Op een website staan telefoonnummers. In het geval van Call Tracking worden deze telefoonnummers dynamisch gegenereerd, waardoor elke bezoeker een uniek telefoonnummer te zien krijgt. Via call tracking software worden de dynamische telefoonnumers gekoppeld aan vaste telefoonnummers van het bedrijf. Zodra een website bezoeker naar het dynamische nummer belt, wordt het telefoongesprek naar het vaste telefoonnummer doorgestuurd. Op basis van een koppelingen met Google Adwords en Google Analytics weet je hoe de bezoeker op de website is gekomen (Google, direct, Adwords, social media) en welke paden de bezoeker heeft bewandeld.
Voordelen
Met Call Tracking heb je een completer beeld van hoe je website converteert. Dat betekent ook dat je beter zicht hebt in het rendement van marketingcampagnes, zoals Google Adwords, social media of content marketing. Call Tracking biedt daarom cruciale om te weten waarin je moet investeren.
Via Call Tracking kan je er bijvoorbeeld achter komen dat Google Adwords bezoekers vooral formulieren invullen en weinig bellen. Dat verlaagt de Return on Investment (ROI) van Adwords. Maar andersom kan natuurlijk ook.
Het is ook mogelijk om via Call Tracking het rendement te meten van je offline campagnes, zoals reclames in tijdschriften, kranten en abri’s.
Software
Er zijn diverse softwareoplossingen beschikbaar voor Call Tracking. Er zijn zowel Nederlandse als internationale bedrijven die Call Tracking voor je kunnen verzorgen.
Nederlandse aanbieders
- AdCalls; Startup uit Amsterdam die hard aan de weg aan het timmeren is. AdCalls heeft een mooi en uitgebreid dienstenpakket.
- 4Tele; Nederlands bedrijf uit Kaatsheuvel.
- Qooqie; Rotterdams bedrijf. Bieden al een minipakket van Call Tracking aan voor €5 per maand.
Internationale aanbieders
Een deel van de internationale Call Tracking aanbieders biedt de mogelijkheid aan om Nederlandse telefoonnummers te gebruiken. Je kan deze aanbieders prima gebruiken als je internationaal opereert en zowel Call Tracking in Nederland wilt aanbieden als daarbuiten. Een aantal populaire aanbieders zijn:
Google wil ik hier apart benoemen. Google biedt Call Tracking aan, alleen momenteel nog voor een beperkt aantal landen. Nederland hoort daar nog niet bij. Nederlandse bedrijven die internationaal actief zijn, kunnen de gratis Call Tracking van Google al wel toepassen.
Ik verwacht echter dat Google Call Tracking snel gaat uitbreiden naar meerdere landen, waaronder Nederland. Ik ervaar zelf dat bedrijven aarzelen om te investeren, omdat ze niet weten wat de kosten/baten van online marketing zijn. Daar springt Google op in. Google heeft er namelijk alle belang bij dat bedrijven meer grip krijgen op het rendement van Google Adwords. Ik vermoed dus dat Google Call Tracking wereldwijd als gratis dienst gaat uitrollen.