Elegant Themes

Elegant Themes

In 2008 is Nick Roach (Verenigde Staten) begonnen met het verkopen van WordPress themes. De commerciële markt voor WordPress themes was destijds nog relatief nieuw en het aantal aanbieders beperkt. Het is Elegant Themes gelukt om door te groeien tot een van de grootste theme shops van dit moment. Het bedrijf heeft 50 medewerkers en meer dan 400.000 klanten. En dat terwijl veel concurrenten van het eerste uur inmiddels zijn verdwenen of gemarginaliseerd. Hoe kwam dit? In mijn mening onderscheidt Elegant Themes zich van concurrenten door een aantal factoren:

  1. Prijs. Elegant Themes bood vanaf het begin een groot aantal themes tegen een vaste prijs van $20 per jaar. Daarmee waren ze goedkoper dan veel concurrenten. Inmiddels kost het $89 om toegang te krijgen tot alle themes, inclusief een jaar support en updates. Voor een lifetime licentie betaal je $249 eenmalig. Dat is nog steeds erg goed. Als webontwikkelaar kan je voor een eenmalig bedrag van $249 onbeperkt websites ontwikkelen.
  2. Niet tevreden, geld terug garantie. Elegant Themes garandeert dat je je geld terug krijgt als je niet tevreden bent met het product.
  3. Partners. Elegant Themes hanteert een affiliatemodel waarin ze 50% van de omzet weggeven aan affiliate partners. Dat heeft ertoe bijgedragen dat ze op internet veel partners hebben die zich positief inzetten om Elegant Themes te promoten.
  4. Design. Nick Roach is een ontwerper en de Elegant Themes zagen er inderdaad ‘elegant’ uit. In de begindagen lag de standaard van het design van WordPress themes een stuk lager dan nu. Ten opzichte van die standaard, zagen de Elegant themes er goed uit. Ze hebben de afgelopen jaren duidelijk hun team uitgebreid met met topdesigners. Het design en de library items van DIVI vind ik namelijk fantastisch!
  5. Support. De support is uitstekend. Je kan tickets aanmaken, die worden beantwoord. De tickets komen in een soort forum te staan, die door andere gebruikers weer is te gebruiken.

Vlaggenschip DIVI

Reeds in 2011 heb ik enkele websites ontwikkeld in Elegant Themes. Ik was destijds vooral gecharmeerd hoe ik met Elegant Themes portfolio items flexibel kon weergeven. Momenteel is dat een standaard functionaliteit die in bijna alle themes en plugins terug te vinden is. Bij Sowmedia heb ik de laatste jaren gewerkt met het multipurpose theme Enfold. Eind 2016 ben ik gaan werken voor HiHaHo, een startup voor interactieve video. Voor hen heb ik onderzocht met welk WordPress framework ze het beste kunnen gebruiken. Ik heb een vergelijking gemaakt met grote multipurpose themes zoals Enfold, Avada, The X en DIVI. Daar is DIVI uitgekomen als beste keus. Inmiddels ben ik zeer enthousiast over het multipurpose theme DIVI!

Design

Ik ben erg enthousiast over het design van Divi. In principe pas je voor elk project de kleuren en lettertypes aan. De kracht van het design van Divi vind ik bijvoorbeeld dat lettergroottes van headers en regelafstanden mooi staan ingesteld. Ik vind het design harmonieus. Dat is makkelijk als je een project hebt, waarin je geen tijd hebt om zelf naar die harmonie te zoeken. Je past kleuren en lettertypes aan en je bent klaar.

Drag&drop pagebuilder

De drag&drop pagebuilder werkt uitstekend. Elegant Themes was niet de eerste die een Drag&Drop pagebuilder aanboden. Pagelines (theme shop), WPBakery (plugin) en Enfold (theme) waren al eerder op de markt. Elegant Themes heeft echter goed gekeken naar de concurrenten en is met een heel goed alternatief gekomen. Waarom ik zo enthousiast ben?

  1. Technisch stabiel. Belangrijk, want als het technisch niet goed werkt, dan vallen andere voordelen weg. Ik ben nog niet of nauwelijks bugs tegen gekomen.
  2. Gebruiksvriendelijk. Je kan met de pagebuilder direct aan de slag. De basis is heel eenvoudig en geschikt voor startende WordPress gebruikers.
  3. Sterke bibliotheek functie (library). Een nadeel van pagebuilders is dat elementen op elke pagina uniek zijn. Wil je bijvoorbeeld alle pagina’s met een call-to-action afsluiten, dan komt dat element op elke pagina. DIVI heeft de mogelijkheid om elementen op allerlei niveau’s op te slaan, zodat je zowel het design als de inhoud van het element vanaf een locatie kan aanpassen.
  4. Flexibel. Je kan met de pagebuilder alle kanten op, dat zal al wel duidelijk zijn.  Persoonlijk ben ik enthousiast over de details van de pagebuilder. Er bestaat bijvoorbeeld een mogelijkheid om bibliotheek elementen (library) zodat het element
  5. Frontend editing. Het is met de pagebuilder mogelijk om je website vanaf de frontend aan te passen. Zelf gebruik ik die functie niet, omdat ik een ervaren WordPress gebruiker ben en liever in de backend werk. Maar ik kan me voorstellen dat het voor minder ervaren gebruikers een plezierige functionaliteit is.
  6. Responsive. Het is per element mogelijk om aan te geven of het element op mobiel, tablet en desktop getoond moet worden. Daardoor kan je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de website op mobiel alleen de belangrijkste informatie laat zien. Of wanneer een element op mobiel niet goed wordt getoond, kan je een apart element maken met specifieke inhoud voor mobiele telefoons.
  7. Uitbreidbaar. DIVI heeft een groeiende community van ontwikkelaars die elementen aanbieden voor de pagebuilder.

Social media en conversie plugin

Bij het lidmaatschap van Elegant Themes krijg je ook toegang tot de plugins. Elegant Themes heeft een plugin ontwikkeld voor social media (Monarch) en conversie (Bloom). Beide plugins heb je op bijna elke website nodig. Er zijn diverse plugins voor social media en conversie. Door deze plugins te gebruiken ben je er zeker van dat het qua design en techniek geïntegreerd is met DIVI. Dat maakt je website stabieler en mooier. En het bespaart tijd!

Community

Inmiddels is er een grote community ontstaan van DIVI gebruikers die aanverwante producten hebben ontwikkeld zoals plugins, child-themes en library items. Dat vind ik op dit moment de grote kracht van DIVI. Ik zocht laatst een plugin voor een tijdlijn. Ik vond een plugin voor DIVI. De tijdlijn is direct in de DIVI pagebuilder als element opgenomen. En het design van de tijdlijn sloot aan bij het design van DIVI waardoor er niets hoefde aangepast te worden. Er zijn tientallen websites waarop producten voor DIVI worden verkocht.