StudioPress
Mijn eerste WordPress ervaring…
In 2008 was ik online marketeer voor MKB-bedrijven. Voor vrienden en familie maakte af en toe een website. Toen een kleine stichting zich meldde, besloot ik om WordPress uit te proberen. WordPress werd op dat moment vooral als blog gebruikt. De beschikbare themes waren nagenoeg allemaal geschikt voor blogs en magazine websites. Na lang zoeken ben ik destijds uitgekomen bij Revolution Two van Brian Gardner. Brian Gardner had als een van de eerste door dat WordPress voor meer dan een blog gebruikt kon worden en richtte zijn themes daarop in. Begin 2009 is Revolution Two gewijzigd in StudioPress. En in 2010 introduceerde StudioPress het bekende Genesis Framework.
Solide Genesis Framework
In 2011 was ik ervan overtuigd dat onze klanten in het MKB er goed aan zouden doen om over te stappen op WordPress. Voor een groot Nederlands logistiek bedrijf Neele-Vat Logistics mocht ik een experiment uitvoeren met een website voor Duitsland. Daarvoor heb ik gekozen voor het Genesis framework en een child theme. Genesis is zeer geschikt voor programmeurs. Het framework heeft een grote community van enthousiaste ontwikkelaars.
Aangezien ik geen programmeur ben, had ik beperkte mogelijkheden om de website vanuit de backend aan te passen. In die periode kwamen er WordPress themes op de markt die mij als niet-technisch gebruiker meer flexibliteit gaven. Daarbij was ik in die tijd niet echt enthousiast over het design van de Genesis child themes van StudioPress. Daarom heb ik daarna geen gebruik meer gemaakt van Genesis.
Ondanks dat ik er zelf geen gebruik meer van maak, staat het Genesis framework bekend vanwege de solide techniek. Voor een technisch review van het Genesis framework verwijs ik naar het artikel van Joost de Valk.Honderduizenden klanten
StudioPress heeft een grote achterban. Er zijn honderdduizenden websites die gebouwd zijn op het Genesis framework.
Child themes & prijs
StudioPress vraagt $60 voor Genesis framework en o
Gespecialiseeerde Genesis child theme shops
- SimplePro Themes
- Themedy
- WPStudio (van Nederlander Frank Schrijvers)
Website als marketingtool
In de afgelopen jaren heeft Brian Gardner niet stil gezeten. Hij is meer producten gaan aanbieden die aansluiten bij de behoefte van mensen die een website beheren. Zo is hij WordPress hosting gaan aanbieden met Synthesis. En hij heeft een aantal projecten opgezet om mensen te helpen met hun marketing. Met CopyBlogger helpt hij mensen om via Content Marketing klanten te vinden. Via het Rainmaker Platform biedt hij zijn producten als een totaalpakket aan.
StudioPress heeft met de WordPress themes concurrenten die tevens een technisch goed product opleveren. Door websites in de context van marketing te plaatsen, laat Gardner zien dat hij de markt goed begrijpt. Websites hebben een doel en Gardner voorziet met zijn diverse producten erin om dat doel te bereiken. Vanuit dat oogpunt blijf ik Gardner en zijn projecten met interesse volgen.
Meer weten over het Genesis framework?
Op het Youtube videokanaal Genesis Framework zijn diverse video’s te zien waarin wordt uitgelegd hoe je Genesis kan gebruiken.