Hoe website statistieken en conversiedata gebruiken?

Website statistieken en conversiedata. Gebruik je ze absoluut of relatief?

Een klant trok dit voorjaar aan de bel, want ze zagen dat de website statistieken met bijna 30% gezakt waren ten opzichte van de maanden ervoor. Ik was in die periode niet voor ze aan het werk geweest en ze vroegen me wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Voor mij als marketeer zijn statistieken en data bijna altijd relatief. Dat betekent dat ik ze vergelijk met de periode daarvoor.

Een bedrijf weet dat ze qua marketing goed bezig zijn als ze in maand november 10% meer website verkeer en conversies binnen krijgt ten opzichte van de maand oktober. En andersom zoals je in het voorbeeld hierboven leest.

En bij voorkeur gebruik ik voor de vergelijking een periode van minimaal drie maanden ten opzichte van dezelfde drie maanden in het jaar daarvoor. Je kan namelijk september niet met augustus vergelijken, omdat veel mensen nog op vakantie zijn in augustus.

Absolute getallen gebruik ik wel in jaarrapportages. Om een indruk te geven van de impact van een website of LinkedIn. Maar relatieve cijfers zijn er om bij te sturen.

Overigens gebruik ik de laatste jaren voor steeds meer klanten Matomo. Het is een opensourceprogramma om bezoekersstatistieken van websites bij te houden. Ik ben geen fan van Google Analytics 4. Met Matomo heb ik alle data die ik nodig heb. Van harte aanbevolen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *